10 effecten van mindful eten

18 September 2018

10 effecten van mindful eten

 

  1. Je wordt je bewust van je eetpatroon
  2. Je merkt dat je bij bepaalde emoties gaat eten
  3. Je leert welke saboterende gedachten je hebt mbt eten
  4. Je merkt dat je je lichaam beter leert kennen en je voelt wat je nodig hebt
  5. Je wordt zelfbewuster en je kunt makkelijker keuzes maken
  6. Je gaat meer genieten van eten
  7. Je zelfrespect stijgt
  8. Je accepteert jezelf
  9. Je hebt geen dieet meer nodig

 

 

Het 1e effect: Je wordt je bewust van je eetpatroon

Weet jij hoe jouw eetpatroon eruit ziet? Je zou denken van wel, maar als je echt nagaat hoe, wat en wanneer je eet, blijkt dat er meestal wel wat onbewuste dingen in zijn geslopen. Door een tijdje een eetdagboek bij te houden waarin je niet alleen vermeld wat je eet, maar ook waarom en hoe je je voor en na het eetmoment voelt… dat geeft een hoop inzicht! Bijvoorbeeld: het blijkt dat je na een rotdag veel meer neiging hebt tot snaaien. Of dat je als je in de auto zit toch wat vaker gedachteloos snoepjes eet dan je dacht.

Het is niet zo dat je niet mág snoepen. Maar doe het wel bewúst! Als je zin hebt in een hand dropjes en je eet die bewust, dan merk je al snel dat je na een paar dropjes genoeg hebt. Terwijl wanneer je ze onbewust, gedachteloos naar binnen propt je de zak leeg hebt voor je er erg in hebt.

Probeer het eens: koop een mooi boekje of schriftje en houd op de volgende manier een dagboekje bij:

datum

tijd

Wat heb je gegeten?

Had je honger? Ja/nee

Was er sprake van een emotie of gevoel?

Welke?

Had je een voldaan gevoel na het eten?

Hoe voelde je je na het eten? (emotie of hoe voelt je buik)

3 sept

16:00

Bakje yoghurt met muesli en fruit

beetje

nee

Ja, voelde een beetje vol

Ik zit een beetje vol, ik had minder kunnen nemen

3 sept

21:45

Bakje chips

nee

Beetje moe

Beetje vol

spijt

 

 

 

 

 

 

 

 Het gaat dus meer om hoe je je voelt voor/na het eetmoment. Zowel in je lijf (honger ja/nee) als wat betreft de emotie (boos, verdrietig). Zo ga je steeds meer in de gaten krijgen wanneer je eet en waarom.

 
 
Oudere berichten weergeven