Wanneer grijp jij naar een zak chips?

15 September 2018

Het 2e effect: Je merkt dat je bij bepaalde emoties gaat eten  

Als je door het bijhouden van het dagboekje (zie eerder blog) op een gegeven moment weet bij welke emotie jij de neiging hebt om te gaan eten, dan kun je een moment van rust in gaan bouwen. Je neemt nog even die hap niet, maar je haalt even bewust adem. Doe het maar eens: 3x diep in door je neus en uit door je mond. Ga met je aandacht naar je voeten op de grond, maak contact met de aarde.

Ga nu het volgende bij jezelf na:

-       Waarom wil ik nu eten?

  • Ik heb honger/trek -> neem iets te eten
  • Ik heb geen honger of trek, er is “iets”

-       Ga na wat dit is, dit “iets”:

  • Je voelt een emotie, bijvoorbeeld verdriet of boosheid
    • Zou eten hier een oplossing zijn?
    • Wat is de aard van de emotie, wat is er gebeurd?
    • Wat zou je anders kunnen doen, ipv eten?
  • Je voelt je moe, je hebt hard gewerkt
    • Zou eten hier een oplossing  zijn?
    • Wat zou een andere oplossing kunnen zijn?

Hoe was het voor je om op zoek te gaan naar andere oplossingen? Kon je daar iets mee?
Als je merkt dat je steeds op hetzelfde moment van de dag erg moe bent én je hebt de neiging om te gaan snoepen of snaaien, kijk dan eens wat je zou kunnen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het eetmoment dat je had vóór dit snaaimoment. Heb je toen voldoende gegeten? Voldoende in de zin van: met voldoende voedingswaarde zodat je daar langere tijd iets aan hebt? En is het mogelijk ergens een rustmoment in te bouwen zodat je niet zo uitgeput raakt?

Denk hier eens over na. Kijk in je dagboekje en ga na op welke momenten jij de neiging hebt tot snoepen of snaaien. En verzin manieren om dit te veranderen. Er zijn meer mogelijkheden dan je van te voren zou bedenken.

 
 
Oudere berichten weergeven